امروزه یکی از اصلی ترین سیستم های که درگندزدایی و ضدعفونی کردن آب و فاضلاب مورد توجه بسیار بالایی قرار گرفته است استفاده از دستگاه ازن ژنراتور می باشد. که به دلیل نداشتن موادشیمیایی و زیان آور برای انسانها و یا جانوران درتمامی کشورهای پیشرفته جایگزینی مناسب کلرزن مایع و کلرزن گازی قرارگرفته است. به تازگی با توجه به شناخت و آشنایی با قابلیت های دستگاه ازن ژنراتور تمایلی زیادی به استفاده از این سیستم و جایگزینی با سایر روش های گندزدایی موجود را دارند. استفاده دستگاه ازن ژنراتور به جای استفاده از پکیج تزریق کلر یا سیستم های الکترولیز دراستخرهای شنا مورد استفاده قرار میگیرد. عوارضی از قبیل خشکی و سوزش پوست و چشم و حساسیت تنفسی بعضی از انسانها به بو و خاصیت کلر بیشتر استخرهای شنا و تفریحی بابت ضدعفونی آب استخر رو به استفاده از دستگاه ازن ژنراتور آورده اند. این نوع سیستم ها با توجه به قیمت بالای که در ابتدا برای استفاده کنندها دارد ولی به مرور زمان از نظرصرف هزینه بسیار پایین تر از کلرزن مایع  می باشد.

ازن ژنراتور

انواع ازن ژنراتور از نظر نوع عملکرد

نوعی ژنراتور ازن از لامپ ماوراءبنفش به‌عنوان منبع استفاده می‌کند. این ژنراتور ازن مقدار ازن بسیار کم را با پهنای باند باریک فرکانس نور ماوراءبنفش UV )  ) تولید می‌کند. این روش برای تصفیه هوا مناسب شده زیرا در آن پهنای باند، اشعه UV تنها با اکسیژن واکنش می‌دهد اما برای مقاصد پزشکی خیلی ضعیف است. همچنین لامپ UV باگذشت زمان فرسوده می‌شود و درنهایت می‌سوزد.

روش دوم تولید ازن، تخلیه کرونا است که در آن لوله‌ای با یک کاتد گرم یا سرد با آند فلزی احاطه ‌شده است. گاهی به این روش کرونای سرد یا تخلیه ساکن گفته می‌شود. بهترین نوع آن دی‌الکتریک دوتایی گفته می‌شود، زیرا لایه شیشه‌ای دارد که هر جزء را از جریان گاز جدا می‌کند. این از ناخالصی ازن جلوگیری می‌کند، اما به علت تماس جریان با فلز، این ژنراتور مستعد قوس الکتریکی و سوختن است. این طول عمر ژنراتورها را کوتاه می‌کند. با ورود آب به لوله، ژنراتور بلافاصله می‌سوزد.

بعلاوه ژنراتور تخلیه کرونا، گرمای زیادی تولید می‌کند و برای جلوگیری از گرم شدن بیش‌ازحد باید فن‌های خنک‌کننده بزرگ داشته باشد. همیشه می‌توان ژنراتور تخلیه کرونا را با فن خنک‌کننده بزرگ تشخیص داد.

عدم پایداری همیشه  ژنراتور ازن تخلیه کرونا بوده و اساساً دلیل عمده پزشکان برای ترک ازن درمانی در ایالات ‌متحده در دهه چهل در برابر افزایش فشارهای سازمان غذا و دارو و انجمن پزشکی آمریکا بود. تولیدکنندگان این ژنراتورها با ارائه ضمانت‌نامه فقط سه ‌ساله نشان داده‌اند که محدودیت‌های خود را می‌دانند.

ازن ژنراتور

ازن در بسیار از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد که به شرح ذیل است:

·         کاربرد ازن ژنراتور در تصفیه آب استخر

·         کاربرد ازن ژنراتور در میوه و سبزیجات

·         کاربرد ازن ژنراتور در پرورش ماهی

·         کاربرد ازن ژنراتور در مرغداری

·         کاربرد ازن ژنراتور در دامپروری

·         کاربرد ازن ژنراتور در کشاورزی

·         کاربرد ازن ژنراتور در برهای خنک کننده

·         کاربرد ازن ژنراتور در بسته بندی مواد غذایی

·         کاربرد ازن ژنراتور در تصفیه آب آشامیدنی

·         کاربرد ازن ژنراتور در گندزدایی فاضلاب

·         کاربرد ازن ژنراتور در گندزدایی هوا

·         کاربرد ازن ژنراتور در انبار نگهداری غلات، خشکبار،…

·         کاربرد ازن ژنراتور در رنگ زدایی و از بین بردن فاضلاب های صنعتی

ازن ژنراتور خانگی

ازون ژنراتور خانگی وسیله ای است که با استفاده از آن هوای منزل یا محل کار را می توان ضد عفونی کرد. از مزایای این دستگاه می توان به برطرف کردن بوهای بد، بوی سیگار، بوهای ناخوشایند از طبخ برخی غذاها، کشتن ویروس‌ها، تخم انگل، دور نگه داشتن حشرات و موجودات کوچک درون منزل، سارس و بیماری‌های واگیردار ویروسی اشاره کرد.

یکی از مهمترین کاربردهای دستگاه ازن ساز خانگی کشتن میکروب ها و انگل ها و جلوگیری از رشد تخمک گذاری انواع کرم ها درون آب است که می تواند به افزایش سطح سلامت افراد خانواده کمک شایانی کند. در این بخش به مهمترین خصوصیات دستگاه ازن ساز خانگی خواهیم پرداخت:

·         زمان لازم برای کشتن میکروب ها فقط 3 دقیقه است

·         گاز تولیدی این دستگاه ازن ساز کیفیت بسیار بالایی دارد

·         هیچگونه عوارض یا حساسیتی تولید نمی‌کند

·         کاربری بسیار آسانی دارد

·         مراحل ضدعفونی و گندزدایی آب را کامل و بدرستی انجام می‌دهد

ازون ژنراتور قوی ‌ترین دستگاه تصفیه هوا یا قدرتمندترین وسیله جهت کشتن و ازبین بردن ویروسها و آلودگی مختلف تنفسی است که در علم پزشکی توصیه های فراوانی به استفاده از آن شده است. این که شما دستگاه ازون ساز را در خانه ، اتومبیل و یا حتی زیرزمین منزلتان استفاده کنید، به شما در از بین بردن آلودگی‌های هوا کمک می کند.

امروزه از دستگاه ازن زن در بسیاری از صنایع مختلف استفاده می شود که صنایع غذایی، صنایع مرغداری و دامپروری، گلخانه ها و منازل از جمله آن ها می باشند. در ادامه مطلب شما را با تعدادی از موارد استفاده دستگاه ازن زن خانگی آشنا می کنیم:

·         ضدعفونی میوه و سبزیجات

·         ضدعفونی و انگل زدایی حبوبات

·         حذف بو سیگار یا قلیان در منزل

·         از بین بردن بوی فاضلاب در آب

·         پاک کردن بوی پخت و پز در منزل

چه نکاتی را باید هنگام انتخاب دستگاه ازن ژنراتور در نظر گرفت؟

۱) روش تولید ازن:

عمدتاً ازن را می‌توان بر مبنای دو روش تولید نمود: لامپ UV و قوس الکتریکی: روش تولید ازن با لامپ UV به‌دلیل محدودیت در مقدار و غلظت ازن تولیدشده و همچنین راندمان پائین (مصرف برق بالا) برای استخرهای شنای عمومی مناسب نبوده و بیشتر برای دستگاه‌های گندزدائی هوا کاربرد دارد. روش متداوم و مورد تأیید استاندارهای جهانی برای استخر، تولید ازن با قوس الکتریکی (Corona) می‌باشد. این روش محدودیتی در مقدار تولید ازن با غلظت مناسب ندارد.

۲) غلظت ازن تولیدی:

در صورتی‌که غلظت ازن تولیدی از مقدار مشخصی پائین‌تر باشد نه تنها باعث افزایش کیفیت آب نمی‌گردد بلکه به‌دلیل خوگرفتن میکروارگانیسم‌ها با ازن می‌تواند حتی باعث رشد باکتری‌ها در استخر نیز بشود.

۳) ظرفیت تولید ازن:

مقدار ازن مورد نیاز برای هر استخر تابع پارامترهای مختلفی از جمله حجم استخر، دبی گردشی، سیستم هیدرولیک استخر، بار آلودگی استخر، آنالیز آب استخر، نوع و ظرفیت دستگاه‌های موجود در مدار تصفیه، روش و محل تزریق ازن و غیره می‌باشد و بایستی برای هر استخر طراحی و محاسبه شود. دستگاه‌های با ظرفیت کمتر از حد مورد نیاز مشکلات استخر را کاهش نداده بلکه ممک است باعث تشدید آنها نیز بشوند. در مقابل در صورت استفاده از دستگاه‌های با ظرفیت بیشتر از اندازه لازم، ازن مازادی که در آب باقی می‌ماند را بایستی قبل از ورود به استخر کاملاً حذف نمود.

۴) سیستم اختلاط گاز ازن با آب استخر:

ازن در حرارت ۲۵ درجه به بالا در آب به سختی حل می‌شود و بسیار فرار است. سیستم ازن زنی باید دارای سیستم اختلاط کامل برای حل‌کردن ازن تولیدشده در آب باشد. در غیر این‌صورت فقط مقدار ناچیزی از ازن در آب حل می‌شود و مابقی از آب خارج می‌گردد. در نتیجه ازن تولیدشه در بهبود کیفیت آب بی‌تأثیر خواهد بود.

۵) سیستم حذف ازن اضافی:

به‌طوری که قبلاً اشاره شد، ازن گازی بدبو و بسیار سمی می‌باشد و وجود آن در هوا حتی در غلظت‌های پائین برای تنفس مجاز نمی‌باشد. به‌همین دلیل برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار حتماً لازم است تا دستگاه ازن زنی دارای سیستم‌ مناسبی برای حذف ازن نامحلول باقیمانده در فاز گازی و جلوگیری از ورود آن به هوا باشد.

۶) برق مصرفی:

بعضی از دستگاه‌های ازن با تکنولوژی‌های قدیمی مصرف برق بالائی دارند که باعث افزایش هزینه‌های عملیاتی می‌گردند. در هنگام انتخاب ازن ژنراتور بایستی به این موضوع توجه شود.